Najznámejší úsek Albulskej železnice

Musíte vidieť! Alpské železnice Bernina a Albula – Svetové dedičstvo UNESCO

Nádherná železnica, ktorá bolá pridaná do svetového dedičstva UNESCO v roku 2008 sa nachádza vo Švajčiarsku v oblasti Albula / Bernina. Spájajú sa tu 2 historické železničné trate, ktoré vedú rovnobežne vedľa seba po dĺžke 17 km.

Berninská železnica

Prvá z nich je úzkorozchodná (1000mm) Berninská trať, ktorá bola prvou traťou Rhétskych dráh (najväčšia súkromná želeničná spoločnosť vo Švajčiarsku). Táto trať spája kúpeľný rezort St. Moritz v kantóne Graubünden (Švajčiarsko) s mestom Tirano, v provincii Sondrio (Taliansko). Je dlhá 61 km a prechádza 13 tunelmi a 52 viaduktmi a mostami.

Najvyšší bod, ktorým železnica prechádza sa nachádza v nadmorskej výške 2 253 m.n.m. Tento bod je najvyššie položeným bodom, ktorým prechádza železnica v Európe. Železnica si taktiež drží prvenstvo ako najpriľnavejšia železnica na kontinente a so stúpanim až 7% sa radí k jedným z najstrmejších železníc na svete.

To naj o Berninskej železnici:

  •  St. Moritz je cieľovou stanicou oboch železníc: Berninskej aj Albulskej. Kvôli tomu, že obe železnice využívaju odlišný elektrifikačný systém, tak sa síce stretávajú v rovnakej stanici, ale každá železnica operuje na odlišných nástupištiach. Taktiež obe železnice vychádzaju zo St. Moritzu iným smerom. Berninská prechádza cez rieku Inn po 64 metrov dlhom viadukte a následne prechádza 689 metrov dlhým tunelom nazvaným Charnadüra-Tunnel II, ktorý je najdlhší na celej trati.
  • Prechádza najvyššie položeným bodom v nadmorskej výške 2 253 m.n.m. Vďaka tomu je Berninská železnica najvyššie položenou železničnou traťou v Alpách určenou pre hromadnú dopravu (nerátame horské lanovky).

Albulská železnica

Táto trať bola otvorená už v roku 1904. Je dlhá 67 km a prechádza 42 tunelmi a krytými galériami a 144 viaduktmi a mostami.

Výstavba tejto trate bola započatá v roku 1898 a slávnostne otvorená bola už 1. júla 1903.

 To naj o Albulskej železnici:

  • 5 866 metrov dlhý Albula tunel, ktorý prechádza popod vodný predel Rýnu a Dunaja je so svojím najvyšším bodom prechodu umiestneným vo výške 1 820 m.n.m druhým najvyšším alpským tunelom vo Švajčiarsku.
  • Najznámejšou časťou trate a celkovým symbolom železnice je 65 metrov vysoký a 136 metrov dlhý Landwasser viadukt (4. a 8. fotografia), z ktorého po 100 metrov dlhej zákrute ihneď vchádza do tunela vytvoreného v útese.
  • Časť trate medzi mestečkami Bergün a Preda je úchvatnou ukážkou železničnej technológie. Pretože na tomto úseku je výškovy rozdiel až 417 metrov a vzdialenosť týchto miest je len 6,5 km vzdušnou čiarou, trať bola umelo predĺžená o 12 km. Na tomto umelo vytvorenom úseku boli vytvorené rôzne rôzne inžinierské stavby určené k spomaleniu vlaku. Medzi týmito stavbami nájdeme aj napríklad 3 špirálove tunely, 2 tuney so zákrutami a 4 viadukty prechádzajúce cez údolia.

Pozrite sa na tieto nádherne trate na fotkách nižšie:

Krásny výhľad na AlpyFoto: Peter Thoeny

Prechod železnice okolo alpského jazeraFoto: © Rhätische Bahn/Christoph Benz

Švajčiarske Alpy Železnice Albula Bernina dopravaFoto: © Rhätische Bahn/Max Galli

Najznámejší úsek Albulskej železniceFoto: lkiwaner on Wikimedia Commons


Železnica Albula

Železnica vedie prekrásnou prírodouFoto:  Terra3 on Wikimedia Commons

Umelo vytvorené prekážky pre spomalenie vlakuFoto: © Rhätische Bahn/Giorgio Murbach

Umelo vytvorené prekážky pre spomalenie vlakuFoto:  Kabelleger / David Gubler

Železnica Bernina

Najznámejšia časť Berninskej železniceFoto: © Rhätische Bahn/Andrea Badrutt

Najvyšší bod železniceFoto: Kabelleger / David Gubler

Prechod zasneženými AlpamiFoto: Kabelleger / David Gubler

Nádherná príroda a uprostred nej železnicaFoto: Kabelleger / David Gubler

Viadukt v srdci ÁlpFoto: © Rhätische Bahn/Max Galli

Zdroj: TwistedSifter.com